Menő menza pályázat

Egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok a Gyöngyösi Arany János Általános Iskolában

–  a kedvezményezett neve: Gyöngyösi Magiszter Alapítvány
–  a projekt azonosító száma EFOP-1.8.5-17-2017-00372
–  a projekt tervezett befejezési dátuma: 2019.09.30
–  a szerződött támogatás összege: 19 781 236 Ft
–  a támogatás mértéke (%-ban): 100%

A projekt tartalma:

A támogatás kedvezményezettje a Gyöngyösi Magiszter Alapítvány a Gyöngyösi Arany János Általános Iskola tanulóinak fejlesztésére irányuló projekt megvalósítására.

A projekt célja a Gyöngyösi Arany János Általános Iskola tanulói és szüleik egészséges táplálkozáshoz szükséges tudás és készségek megszerzésének támogatása korosztályuk számára érthető és hiteles információk nyújtásával, azon kulcskompetencia-összetevők kialakítása, fejlesztése, amelyek hozzájárulnak az egészséges életmód kialakításához.
Hosszú távú célunk a tanulók étkezési kultúrájának javítása, egészséges étkezési szokások kialakítása, ezáltal a keringési betegségek, elhízás, cukorbetegség megelőzése, a várható élettartam illetve az egészségben eltöltött életévek számának növelése.

A projekt célcsoportja az iskola 6-14 éves korú tanulói, valamint a tanulók szülei, családtagjai.

A projektben tervezett tevékenységek komplexen, egymásra épülve, egymást erősítve segítik elérni a tervezett célokat.
Tervezett tevékenységek:
1. Ismeretterjesztő programok
a) Mindennapos táplálkozási szokások felmérése
b) Kérdőívek kiértékelése
c) Dietetikai szaktanácsadás
d) Ismeretek bővítése
2. Ivókút létrehozása és folyamatos biztosítása
3. Szemléletformálás
a) Tájékoztató napok
b) Főzőversenyek szervezése
c) Az egészséges táplálkozást népszerűsítő fórumok, programok közismert személyiségek segítségével
d) Az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó, azt ösztönző eszközök használata, az ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk megjelenítése
4. Közvetlenül az iskolai étkezéshez szükséges eszközfejlesztés
a) az étkezéshez szükséges edényzet beszerzése
b) az étkezéshez kapcsolódó bútorzat, vagy eszközök fejlesztése az étkezőkben
c) Tankert létrehozása, fenntartása és gondozása

Tankonyha létrehozása és berendezése
Gyümölcskínáló és salátabár szolgáltatás biztosítása

A projekt során előadásokat, foglalkozásokat tartunk, klubokat hozunk létre, méréseket végzünk, különböző szemléletformáló rendezvényeket valósítunk meg.

Eredmények: A köznevelésben részt vevő gyermekek mindennapos táplálkozási szokásainak felmérésébe 304 főt (60%) vonunk be, dietetikai szaktanácsadáson 203 fő (40%) vesz részt. 10 db ismeretterjesztő és 10 db szemléletformáló programot valósítunk meg, 6 db ivókutat hozunk létre, a programokban részt vevő személyek száma 200 fő.
A projekt hatására a résztvevők egészséges táplálkozással kapcsolatos ismeretei szintje, egészségtudatossága javul, növekszik elkötelezettségük az egészséges táplálkozás iránt. Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás a mindennapok részévé válik, hozzájárul az iskolai teljesítmény növeléséhez, segíti a tanulást, csökkenti az iskolai hiányzások számát.
Hosszú távon egészségesebben, energetikusabban élnek a résztvevők, javul teljesítőképességük, életminőségük, egészségben eltöltött éveik száma növekszik.

Megvalósítás

A pályázati programok mind azt hivatottak szolgálni, hogy a célcsoportnak számító tanulók és bevont szüleik is tartalmas, közös élményeket éljenek át az iskolán belül, melyekkel alternatívákat mutatunk az egészséges táplálkozásra, mozgásban gazdag életmódra.

A program célja az egészséges életmód – különösképpen az egészséges táplálkozás – népszerűsítése a felnövekvő generáció számára. A programban dietetikus szakember méri fel a tanulók egészségi állapotát és heti 4 órában segíti tanulóinkat és dolgozóinkat az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismeretek elsajátításában.

A program akkor a legeredményesebb, ha ösztönözi a gyerekeket a helyes táplálkozásra, a mozgásra, a lelki egészségvédelem fontosságára. Ennek keretében nagy hangsúlyt fektettünk a színes és minden korosztályt megszólító programok összeállítására. A tervezésekor sok mindenre kellett gondolnunk: hasznos, tanulságos, ismeretterjesztő, megelőző, szórakoztató és jó hangulatú programokat szerettünk volna létrehozni, mely véleményünk szerint maximálisan megvalósult az eltelt időszakban. A munkát folytatjuk tovább.

Szeretnék ráirányítani diákjaik figyelmét a tiszta ivóvíz fogyasztására, ennek részeként iskolánkban hat ivókút kialakítására is sor került. Cél, hogy a tanulók minél kevesebb tartósítószert, mesterséges színezéket, cukrot vagy édesítőszert tartalmazó üdítőt fogyasszanak.
A felhívás céljainak megfelelően a menza bútorzatának fejlesztésére is sor került, a megújítás eredményeként a menzát használó tanulók étkezési körülményei pozitív irányba változtak.
A tankonyha modernizálása végett különböző műszaki cikkek és háztartási eszközök kerültek megvásárlásra, ezzel is emelve a főzés színvonalát.

Ízelítő programjainkból:

Főzőklub
Főzőverseny I.
Főzőverseny II..
Konyhai higiénés ismeretek I.
Konyhai higiénés ismeretek II.
Rajz- és fotópályázat
Egészségfesztivál
Népszerűsítő fórum
Sztárszakács bemutató I.
Sztárszakács bemutató II.
Tankert

Főzőklub:

A főzések során olyan ételek kerültek elkészítésre, melyeket bármelyik család elkészít az otthonában, de itt a gyermekek és szüleik egészséges hozzávalókkal váltották ki az alapanyagokat. Igyekeztek a hozzávalók összeállításánál figyelembe venni a speciális étrend követelményeit is.
A 10 alkalomból álló programsorozatban 5. osztályos diákok és szüleik vettek részt, akik mindig nagy lelkesedéssel készültek, örömmel várták a főzéseket és versengve gyűjtötték minden alkalomra az újabb recepteket, melyekből receptes füzet is készült.
Konyhai eszközökkel ismerkedtek, piacot látogattak, beszélgettek az ételek összetevőiről, káros és egészséges étrendekről.

[supsystic-gallery id=’4′]

Főzőverseny I.:

Első alkalommal kerestük a legegészségesebb, a legzöldebb és cukor nélkül legédesebb ételeket. A résztvevő családok sokszínű, ötletes, reform ételeket készítettek, melyek díjazásánál a küllem is fontos szempont volt.[supsystic-gallery id=5]

Főzőverseny II.:

Előzetes felhívás alapján kerestük a legízletesebb, legegészségesebb, leglátványosabb szabadtéri ételeket. A résztvevő családok hatalmas lelkesedéssel készültek, jobbnál-jobb ötletekkel álltak elő. Fantasztikus hangulatot csak fokozta, hogy Buday Péter chef volt a meghívott zsűritag, aki menet közben jó tanácsokkal inspirálta a résztvevőket. Színes programok, foglalkozások zajlottak a főzés közben, mindenki megelégedésére.[supsystic-gallery id=6]

Konyhai higiénés ismeretek I.:

Szemléletformálást segítő előadás célja, hogy a modern táplálkozáshoz modern konyhai tevékenységek is társuljanak. Környezetbarát tisztítószerek hatékony használatára mutatott lehetőségeket az előadó.

Konyhai higiénés ismeretek II.:

A második alkalommal megrendezésre kerülő eseményen Bodorné Csernyi Erzsébet élelmiszer-biztonsági és élelmiszer-higiéniai tanácsadó, oktató HACCP rendszergazda volt meghívott vendégünk. Interaktív óra keretében hívta fel a gyerekek figyelmét az alapos kézmosásra, az ételek előkészítésének, elkészítésének higiéniai problémáira, a mosogatás tudományára.[supsystic-gallery id=7]

Rajz- és fotópályázat:

Az alsó tagozatos diákok és szüleik feladata volt olyan rajzok elkészítése különböző technikákkal, melyek a mozgás és egészséges étkezés fontosságára hívják fel a figyelmet. A felső tagozatos résztvevők zöldségek és gyümölcsök absztrakt ábrázolását jelenítették meg az általuk elkészített fotókon.[supsystic-gallery id=’8′]

Egészségfesztivál:

A fő irányvonal, a tanulók egészséges életmódra nevelése, testi-lelki egészségének megőrzése volt. Sokrétű, a diákok és szülők szemléletét formáló, változatos programmal készültünk erre a napra. A teljesség igénye nélkül: zumba, táncoktatás, mesterszakács bemutatója-előadása, sportfoglalkozások, tartalmas ismeretterjesztő előadások a táplálkozással összefüggő betegségek megelőzésére, állapotfelmérések, szűrések.[supsystic-gallery id=’9′]

Népszerűsítő fórum:

Vendégünk volt Rakonczay Gábor, extrém sportoló, író, tréner. Leginkább a célmegvalósítás területén próbálta visszaadni az arra nyitott hallgatóságának azt a tudást, amit a nyílt vízen szerzett. Gyermekeket és felnőtteket egyaránt lenyűgözött az előadó személyisége, előadása és életfilozófiája, a test karbantartásához megalkotott sportolási lehetőségei.

Sztárszakács bemutató I.:

Igyekeztünk olyan szakembert találni, aki maga is méltó nagykövete a megreformált étkezésnek. Buday Pétert már ismerősként üdvözölhettük, de ezúttal az ő tudására, szakmaiságára volt kíváncsi a közönség. Elbeszélése alapján megtudhattuk, hogy mi a siker titka, mitől válik valaki jó szakáccsá, mitől is művészet a főzés. Bemutatója során egészséges alapanyagokból készített pillanatok alatt egészséges előételt, főételt és desszertet. Az ötletekből kifogyhatatlan mestert tátott szájjal nézte gyermek-felnőtt egyaránt. A kóstolók pillanatok alatt elfogytak.

Sztárszakács bemutató II.:

Ezúttal egy olyan szakember mutatta meg tudását, kreativitását, ötletességét, akivel nap mint nap találkozunk, hisz szülőként is jelen van az iskola életében. Pető Gábor a gyerekekkel közösen készített egy újragondolt brassói aprópecsenyét. Bátran állíthatjuk, hogy nem volt olyan gyermek, aki kifogást emelt volna a zöldségek hada ellen, vígan falatoztak a saját készítésű ebédből.

Tankert:

Első lépésként iskolai fűszerkert létrehozása kezdődött meg a magaságyásokban. A harmadik osztályos tanulók nagy lelkesedéssel készítették elő az ágyásokat, hogy azokba majd az ősz folyamán fagytűrő fűszernövények kerüljenek. Ezekkel a munkálatokkal kézzelfoghatóvá válnak azok ismeretek, amelyekről már a tanítási órákon is szó esett. Fontos, hogy megtapasztalhassák, milyen jó érzés elültetni egy növényt és gondoskodni róla, a saját egészségük érdekében.
A jó idő beköszöntével új növények költöztek az ágyásokba. Paprika, paradicsom, rebarbara, zöldborsó, uborka palánta fejlődött a gyerekek dolgos keze alatt. Napról-napra izgatottan várták, hogy szüretelhessenek az érett termésekből, amiket aztán vagy nyersen vagy feldolgozva, de igencsak jóízűen elfogyasztottak a tankonyhán.