Digitális oktatás az Arany János Iskolában

Az 1102/2020 (03.14.) Kormányhatározat alapján, 2020.03.16-tól az iskolákban tantermen kívüli, digitális munkarend került bevezetésre, tehát a gyerekek nem látogathatják az oktatási intézményeket. A tanítás tantermen kívüli digitális munkarendben folytatódik tovább.

A kormányhatározat szerin intézményünk a Gyöngyösi Arany János Általános Iskola is az előírásoknak megfelelően folytatja a tanévet. Nem titkoljuk, hogy számtalan nehézséggel kellett szembenéznünk a megvalósításban. Az eltelt hetek alatt mind a pedagógusok, diákok és a szülők nagyon sokat dolgoztak azon, hogy e rendkívüli helyzetben, a sajnos központilag nem előkészített, digitális oktatást megvalósítsuk.

Az intézményünkben szerencsére egy rendkívül összetartó, lelkiismeretes tantestület dolgozik. Ki kell emelni az informatikus-rendszergazdát, Lénárt Zoltánt, aki az első napokban, az első heteken szinte 24 órás műszakban segítette a tanárok munkáját.

A pedagógusok munkáján túl ki kell emelni a szülők többségének rendkívül pozitív hozzáállását, hiszen a segítségük nélkül, például az alsó tagozatos gyerekek, informatikai ismeretek nélkül nem kapnák meg a tananyagot.

Még most is, az eltelt hetek ellenére, vannak nehezen elérhető diákok, aki sajnos objektív okokból, eszközök hiányában csak keveset tudnak kapcsolódni a digitális oktatáshoz. Van egy „csoportunk” ahová az összegyűjtött feladatokat papír alapon küldjük el egy civil szervezet, a Máltai Segítőház jóvoltából.

Az intézményünkben a Kréta iskolai rendszer mellett használjuk a Facebook-ot, az email levelező rendszer lehetősségeit és a Teams programot, ahol a pedagógus és a diákok láthatják is egymást az órákon. Egy új online Teams-órarend készült, A gyerekek/szülők rendszeresen visszaküldik az említett csatornákon a kiadott feladatokat.

A kialakult rendszernek a legnagyobb hiányossága, hogy mivel a személyes találkozások teljesen lehetetlenek, nem valósulhat meg az ISKOLAI NEVELÉS. Egy dicséret, egy kedves mosoly, egy szigorú tekintet, egy-egy lelkesítő mondat személyesen hat igazán. Ezek hiányát a következő tanévekben még érezni fogjuk.

Tovább nehezíti a munkánkat, hogy sok-sok előírásnak is meg kell felelnünk a tanításon túl, így például az adatkezelési előírások.

„Az adatkezelés alapvetően az adatkezelési cél megvalósulásáig tart. Ezért a tantermen kívüli, digitális munkarendben végzett oktatás során keletkezett, a tanulóról készült, vagy a tanuló saját magáról készített és elküldött fénykép, videofelvétel vagy hangfelvétel adatokat a pedagógus az értékelés megtörténte után, de legkésőbb a tanév végén haladéktalanul, vissza nem állítható módon törölni köteles.” (A Hatvani Tankerületi Központ Tájékoztatója)

Mellékletként néhány idézet és kép a digitális munkarendben zajló munkánkról:

„Humor nélkül nem megy. A (6.x)-ben magyarórán gyakran találunk okot a nevetésre. 🙂Mindenki feszült. Fontos a stresszoldás!” (egy pedagógus)

„Tartottam a szerkesztések megtanításától. Én sokszor olyan videókat választok, ahol az én eddig tanított módszeremmel szerkesztenek különböző oktatók. Így sem teljes a paletta, de ez sokat segít, hiszen bármikor megállíthatja a filmet, visszajátszhatja. Fizikai kísérleteket is jelölök ki fizika órákra. Természetesen használom, ajánlom az ismert gyakorló felületeket is. Minden csoportommal van konzultációs órám, de sokan inkább privát keresnek. Szóban is feleltetek időpont egyeztetés után messengeren egyesével. Nézheti a könyvet, jegyzetet, de nincs ideje olvasgatni, bogarászni…(ez nálam egy bevált és az önálló tudást jól mérő módszer).”

 (egy pedagógus)